zondag 17 november 2013

rage of ravage...?

Rage of ravage?
geschreven door: Margriet Bos
17-11-2013

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is een zogenaamde rage: de boeddha-beelden

Je kan ze tegenwoordig overal kopen: Blokker, Tuincentra enz.
En ook nog eens in verschillende soorten en maten.
Ik vind dat er veel mooiere beelden te koop zijn dan zo'n lelijk dik mannetje... maar smaken verschillen.

Maar mag je als Christen eigenlijk een boeddha beeld hebben?
In de Bijbel staat:
"U zult geen andere goden voor MIJN aangezicht hebben'' 
Dit zegt God in de tien geboden. De tien geboden leren ons dat een boeddha-beeld een afgod is.
Deut 7:26
''Neem ook geen afgodsbeelden in huis om die te aanbidden.. U moet er een afkeer van hebben want het zijn vervloekte voorwerpen''

Je zal misschien zeggen: Ik kniel toch niet neer voor het beeldje.
Een boeddha-beeld word gebruikt om te aanbidden.. misschien niet door Christenen.. maar wel door boeddhisten.... Dus waarom zou je er dan één in je huis neerzetten?

Ondanks dat je niet knielt voor deze beelden, kunnen ze ons wel afhouden van een relatie met God.
We moeten ons bewust worden van hun activiteiten in de geestelijke wereld.

Want is een boeddha-beeld wel zo onschuldig??
satan is gekomen om te roven, te stelen en te slachten (Joh 10:10)
Ten eerste wil hij niet dat je Christen word en als je dat wel bent, wil hij voorkomen dat je 'vruchtbaar' bent.
Daarom komt hij , met wat wij denken,  zogenaamde onschuldige beelden, feesten etc...
Het is MISLEIDING.

Heb je wel eens een Jezus beeld bij een moslim in zijn huis gezien?
Waarom hebben Christenen dan wel een boeddha beeld in huis?

''Rust u uit met de wapenuitrusting van God, om daarmee stand te houden tegen de krijgslisten van de duivel. Want onze strijd gaat niet tegen mensen van vlees en bloed maar tegen de overheden, de machten en de heersers van deze duistere wereld, tegen de geestelijke en bovenaardse machten van het kwaad.''


........................

7 opmerkingen:

sebohilberts zei

Inderdaad!
Ik kreeg zelf ook eens een boedha-beeldje van m'n zus, die eigenlijk helemaal niets heeft met die religie. Maar ze zei erbij dat ze het dingetje gekocht had op een tuinbeurs en dat het een zg. "geluksbeeldje" was...

Ik heb hem weliswaar aangenomen en enige tijd later weggegooid, maar in feite had ik hem zelfs niet moeten aannemen...

Unknown zei

Ik was laatst in een winkel en wilde een wierookhouder kopen. In sommige culturen mag je ook geen wierook branden, maar ik vind dat gewoon lekker ruiken. Jezus kreeg bij Zijn geboorde wierook cadeau, dus lijkt me niet verkeerd.

Maar op die houder was een boedha. Dus die wilde ik niet. Verkoopster gaf aan dat Boedha geen afgod is, en boedhisme geen religie, maar een levensstijl. Maar zei ze, ze had ook wel houders met yinyan. Nee bedankt, dat staat ook ergens voor (illuminatie). Okay, dan een olifant.

Kijk, een olifant zou op zich heel goed kunnen. Dat is gewoon een onschuldig dier toch? Maar niet in een zaak dat al Boedha's en YinYan's heeft. Dan wordt deze olifant door mij wel geassocieerd met de vele goden die middels de olifant afgebeeld worden.

Die dame begreep niet dat ik geen olifant wilde, de rest kon ze zich niet voorstellen, maar een olifant? Dat is toch gewoon een dier?

Zo slinks kunnen dingen in je huis komen, als je niet alert bent.

Anoniem zei

haha dit onderwerp komt me bekend voor. Leuk.
Gr. Tirza
www.roaroflove.wordpress.com

Unknown zei

Hey Tirza
Hopeloze dwaler bedoel jij. net even gelezen. mooi stuk!

Tirza Atsma-Hoornstra zei

Ja klopt je hebt toen zelfs nog een reactie achter gelaten. Jij schrijft ook mooie dingen. Heb net dat van de tattoos gelezen, ben het helemaal met je eens. Er worden zo vaak bijbelteksten uit context gehaald waardoor het heel andrrs geinterpreteerd wordt.

Unknown zei

Klopt het dat je een boeddha beeld bij een kerk meer moet zetten als je hem wegdoet

Unknown zei

Klopt het dat je een boeddha beeld bij een kerk meer moet zetten als je hem wegdoet