maandag 19 augustus 2013

wedergeboren uit WATER en GEEST

Johannes 3: 5 '' Tenzij iemand geboren wordt uit Water en Geest  kan hij het Koninkrijk God niet binnengaan''


Wat is eigenlijk het Koninkrijk Gods? word in dit tekstgedeelte de hemel bedoelt? iets wat plaatsvind na ons leven hier op aarde? 
Nee, Gods Koninkrijk is hier al op aarde , dit is nog niet in Zijn volle volheid -dit zal plaatsvinden als Jezus voor de laatste keer terugkomt, dan zal Hij onze laatste vijand -de dood- verslaan en zal de volheid van het Koninkrijk komen. Maar wij hebben nu al wel een voorsmaak daarvan hier op aarde.
''Uw wil geschiedde zowel op aarde , zoals in de Hemel.''

Het Koninkrijk Gods is in je, zegt Jezus.
Als je een bekeerde christen bent, komt God zelf in je wonen.
Gods Koninkrijk woont dan in je. Je voelt en ziet het, door de Heilige Geest die het je openbaart.

Je ziet het....     maar in johannes 3:5 staat - binnengaan...

Laten we een vers eerder lezen -  namelijk johannes 3:3/4  - Hier staat  '' Tenzij iemand wederom geboren word, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Dus tussen Gods Koninkrijk zien en het binnengaan zit nog wel een verschil...
Wat is dat verschil?                 Volgens de Bijbel  - het water-

Ik zal het verduidelijken met een overzicht:

1 Jezus aannemen als je Heer en Verlosser, als Zoon van God. Jezelf bekeren, zonden belijden Hem volgen.   -  Hier word onze Geest gered   (lees 1 joh 1:8) Alleen door Jezus sterven en opstanding worden wij gered van de eeuwige straf. Niets anders kan hier iets aan bijdragen of iets vanaf nemen.
Dit geschenk heeft God voor iedereen gegeven die in Hem (Jezus) gelooft. Lees Joh 3:16 ''Want zo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe.''
God heeft dus als Eerste gekozen voor ons, door middel van Zijn Zoon.

2 God komt in ons wonen. Dit is de diepe transformatie die de Heilige Geest in ons hart bewerkt.
God wil Zijn Heilige Geest, De Geest der Waarheid diep in ons laten werken om ons zuiver te maken -   Dit is de geboorte uit Geest. - de wedergeboorte waar joh 3:3/4 over praat.
Dit is een levenslang proces van geestelijk sterven van onze 'vleselijke' ziel .

Nu zie en voel je het Koninkrijk God, alleen zal je nog kracht missen en merken dat je dingen opmerkt en ten strijde trekt maar niet  'meer dan overwinnaar bent' .
Dit is precies wat beschreven staat in Romeinen 7   (vers 13-26)   ''Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?  )

Maar !!  ...  Wij mogen doorgaan naar Romeinen 8 ! Wij mogen het Koninkrijk Gods binnengaan.
God heeft ons de mogelijkheid gegeven om kinderen (en erfgenamen) van Hem te worden.
(lees romeinen 8, en geloof dat dit ook voor jou geldt ! )

Hoe dan?... Hoe gaan wij het Koninkrijk Gods binnen?   Volgens de Bijbel met deze stap:

3 De (weder) geboorte uit WATER -   de doop door onderdompeling. de geloofsdoop. de Bijbelse doop
Zelf ervoor kiezen om te sterven in het watergraf aan je eigen leven en verrijzen uit het graf door, en met Jezus in je nieuwe leven (opwekking uit de dood)
Dit is een grote stap in je bevrijding. Je laat zien aan de mensen en de geestelijke wereld dat je Jezus volgt in Zijn dood en verrijzenis.
Hierdoor zal een enorme kracht van God in je vrijkomen om het proces van heiliging van je ziel te bekrachtigen en te volbrengen.
Vreugde , rust , kracht .... Meer dan overwinnaars !
We kunnen nu vrij Gods Koninkrijk in en uitgaan en bewegen in de identiteit die God voor ons bedoelt heeft.

Dus deze stap is van wezenlijk belang. Ik wil jullie uitdagen om deze stap te gaan onderzoeken.
Onderzoek hoe God de doop bedoelt heeft. Onderzoek Gods woord hiervoor- De Bijbel.
 
Veel mensen zijn door hun ouders ''opgedragen'' aan God d.m.v de z.g.n ''kinderdoop''
Dit is een mooi iets... maar dit is volgens mij niet de Doop welke de bijbel bedoelt.
(Alleen door het geloof en het uitspreken/belijden hiervan word je gered. aan deze 2 eisen kan een baby niet voldoen)

Dit maakt niets uit voor je redding want alleen door Jezus ben je gered. Maar maakt wel dat je niet tot je volle bestemming in je leven hier op aarde komt..
Hierbij wil ik weer terugverwijzen naar Johannes 3:3-5. Ik heb dit hierboven uitgelegd.
Onderzoek het zelf. Vraag de Heilige Geest de waarheid te openbaren.




Geloven is niet simpelweg een kerkleer aanhangen.
Geloven is zelf onderzoeken.
Geloven is God boven mensen zetten
Geloven is het beste voor jezelf en je kinderen zoeken.
Geloven is dat God je het beste geeft.
Geloven is dat de wereld een leugenaar is.
Geloven is dat God Waarheid is.
Geloven is dat God het beter weet dan mensen.
Geloven is een persoonlijke relatie met God.




2 opmerkingen:

Ron zei

Mooi geschreven bericht hoor. Ben zelf op 9 juni j .. door onderdompeling gedoopt nadat ik 2 jaar geleden mij aan Jezus Christus heb overgegeven in een boekhandel. De discussie over dopen en zoals jij zegt besprekelen heeft geleid tot een breuk met mijn RK kerk. Ik wilde zélf schuld belijden, met mijn volle verstand de keuze maken om mijn oude leven af te gooien en met Jezus weer op te staan. Jammer dat de RK kerk totaal geen oog heeft voor de volwassen doop maar het zij zo. Ben nu bevrijd en heb mij aangesloten bij een christelijke gemeente. Gods zegen.

Unknown zei

bedankt Ron voor je mooie openhartige reactie. Geweldig dat je de stap gezet hebt! Van het leven in romeinen 7 naar een leven in romeinen 8 ! . geweldig.